Cashback World: v jaké fázi rozvoje trhu se nalézáme aneb vize budoucnosti
Vážení přátelé,
tento příspěvek bude trochu jiný, než ty ostatní. Nejedná se o informaci nebo zprávu, ale jen a pouze o moji úvahu. Jako takovou ji, prosím, berte :)
Když se jako marketér programu Lyconet pohybuji mezi svými kolegy, slýchávám dvě různá sdělení. Jedno zní: "Vstoupili jsme do fáze masivního růstu a finalizace trhu. Věrnostní program Cashback World nyní přijímají a používají i největší sportovní kluby a organizace, počet uživatelů rychle roste, stejně jako počet obchodních partnerů." A je to pravda.
Druhé sdělení je zdánlivě protikladné: "Naší vizí je 1 miliarda členů věrnostního programu a 1 milion obchodních partnerů a máme všechny předpoklady a nástroje, jak tohoto počtu dosáhnout. V současnosti se opíráme o 11 milionů zákazníků s věrnostní kartou, to znamená, že jsme na samém začátku a proto je nyní nejlepší příležitost připojit se k nám, pomoci vybudovat největší nákupní společenství světa a zajistit si v něm svůj trvalý podíl." A je to pravda.
Vzpomněl jsem si na tento vnitřní "rozpor" při sledování TED talku Simona Sineka "How great leaders inspire action", kde se objevila i křivka grafu difuze inovací. Jedná se o teorii, která vysvětluje jak, kdy, proč a jakou rychlostí se rozšiřují nové myšlenky a technologie. Tuto teorii zpopularizoval Everett Rogers ve své knize Diffusion of Innovations vydanou v roce 1962. Jak to tak bývá, tato teorie má své klady i nepřesnosti, to ale nechám na vašem studiu a posouzení. Zaujala mne zejména pro dokreslení současného stavu programu Cashback World.
Podle Rogerse existují 4 prvky, které ovlivňují rozšíření myšlenky: inovace, způsoby komunikace, čas a sociální systém. Inovace musí být osvojena velkým množstvím lidí, aby mohla obstát. Rogers rozděluje lidi ve vztahu k inovacím na inovátory, časné osvojitele, časnou většinu, pozdní většinu a opozdilce [zdroj: Wikipedie]. Než dojde k přijetí nějaké inovace a jejímu masivnímu rozšíření, je třeba nejprve její přijetí skupinou vizionářů, kterých bývá v populaci okolo 2,5% a skupinou časných osvojitelů, kterých bývá kolem 13,5 - 15%. Jako příklad uvádí Simon Sinek ty, kteří si koupili plochou televizi v době, kdy stála násobně více než běžná TV, i když měla horší parametry.
Simon Sinek tedy říká, že pokud chceme uspět na masovém trhu nebo usilujeme o masové přijetí naší myšlenky, nedokážeme to, dokud nedosáhneme bodu zlomu, který se nachází mezi 15% - 18% penetrací trhu. Až potom se systém převáží a dochází k akceptaci většinou. Všimněte si přitom, že poté se již věci dějí rychle a inovace se stává standardem.
Jak jsme na tom dnes s věrnostním programem Cashback World? Překonali jsme již tento "bod zlomu"?
Při pohledu na počet členů v České republice (nyní něco přes 300 tis. zákazníků s věrnostní kartou) vidíme, že jsme těsně překonali hranici vizionářů a vstoupili do fáze akceptace časnými osvojiteli. Počet obyvatel do 19 let je okolo 2 milionů, počet potenciálních uživatelů programu (dospělých, maximální možné číslo) je tedy okolo 8,5 milionu. Protože podle průzkumů a statistik má nějakou věrnostní kartu 92% nakupujících, můžeme směle usoudit, že maximální potenciál pro zvýhodněné nakupování s programem Cashback World je někde okolo 8 milionů členů [cílem není přesný propočet, ale jen hrubý odhad pro vytvoření si představy, kde se nalézáme].
Z těchto 8 milionů potenciálních členů je tedy nějakých 200 tisíc vizionářů / inovátorů a 1 až 1,3 milionu časných osvojitelů. Pokud je získáme, dosáhneme bodu zlomu a staneme se masově přijímanou inovací.
Podíváme-li se na nejvýkonnější Itálii, kde počet držitelů karty přesáhl 1 milion a jejíž počet obyvatel činí 60 milionů, podobným odhadem se dobereme v podstatě stejných čísel.
Fázi jen pro vizionáře máme úspěšně za sebou - byla to doba, kdy nakupující posílali kopie účtenek do kanceláře, kde jim byly nákupy načítány ručně. Doba, kdy jsme měli k dispozici pár stovek obchodních partnerů, ze kterých bylo těžké vybírat. Program pro obchodníky byl složitý a drahý. Zaregistrovat zákazníka do programu stálo peníze a mohl získat nejprve jen 1, později až 2% cashback. Neměli jsme možnost nakupovat online ani skrze eVouchery. Byla to doba jen pro opravdové vizionáře a jak to bývá, někteří vydrželi, jiní se časem vzdali.
Nyní jsme jednoznačně v době časných osvojitelů. Využívat výhod programu je snadné, ať už online nebo v kamenných prodejnách. Počet zákazníků i partnerských společností se výrazně zvýšil a každý již ve svém okolí může své nákupy realizovat s výhodami. Máme skvělé webové stránky, mobilní aplikaci s virtuální věrnostní kartou, eVouchery, dostáváme mnohem větší výhody. Nemáme ještě obchodní partnery ve všech odvětvích, zvláště z řad velkých řetězců. Je často složité vytahovat při nákupu věrnostní kartu a nechat si výhody zaznamenat. Není to každodenní a často tedy ne zcela rychlé. Obchoníci se neptají svých zákazníků, zda věrnostní kartu mají a většinou ještě zcela nepoznali potenciál, který jim poskytuje. Je to ideální doba pro rozvoj vlastního podnikání v rámci programu, která okamžikem vstupu do éry masivní akceptace skončí. Nyní je doba, kdy se obrazně i doslova rozdávají karty a dělí trh. Doba, kdy je možné si poctivým, trpělivým a hlavně vytrvalým rozšiřováním nákupní sítě zajistit trvalý podíl na nákupních obratech v podstatě celého světa. Nyní ještě pracujeme pro budoucnost a nemůžeme tedy současné výsledky hodnotit z hlediska konečného žádoucího stavu.
Jakmile pak překleneme bod zlomu a vstoupíme do fáze masové akceptace, nebudeme moci již používat nástroje a myšlení z fáze časných osvojitelů. Bude hotovo. Někteří se domnívají, že tam již jsme, nebo že jsme těsně před ní. Pohled na graf a čísla ale naznačuje něco jiného.
Svět, kam míříme, je jiný než svět, který nyní známe. Nejspíš si ho ještě ani neumíme naplno představit. Nyní jsme jako stavitelé, kteří v prachu pouště staví infrastrukturu. Je sice již funkční, ale ještě to zdaleka není ono. Jsme také trochu jako zahradníci, kteří připravují svá pole a své sady a to se bez práce neobejde. Přijde čas, kdy to, co nyní zasíváme, vyroste a přinese úrodu. Pokud současné výsledky považujete za konečné, buďte si jisti, že jsou to jenom klíčky nesměle vykukující ze země.
Osobně se těším na to, co je ještě před námi a spolu s dalšími pracuji na tom, abychom změnili budoucnost svoji i našich obchodních partnerů. Těším se na to, až přijdu do obchodu, kde mne budou znát a jednoduše poznají, co doopravdy chci. Kde obchodník nebude muset platit za náhodnou reklamu a čekat, zda si jí někdo všimne nebo přejde bez povšimnutí. Kde za stejné peníze získáme více užitku, protože budou naprosto přesně a účelně vynaloženy. Kde se nebude obchodník muset bát o svoji živnost, protože bude skrze své zákazníky provázán s ostatními a díky tomu překoná bezpečně i slabá období a těžké situace.
Jestliže jste vizionáři a budovatelé, připojte se k nám. Pojďte spolu s námi, aktivními marketery, dostavět toto rozestavěné město a zajistit si tak trvalý podíl na běžných i mimořádných nákupech celého světa. Zavolejte mi, napište mi nebo mne najděte a nechte se uvést do světa mnoha možností. Rád se budu věnovat těm, které baví stavět se na vlastní nohy a kteří míří na budoucnost. Řadu věcí a nástrojů již máme hotových, ale ještě zbývá mnoho udělat. Buďte v tom s námi a nechte se odměnit za to, co vlastníma rukama vybudujete pro ty, kteří přijdou až tam budou i všichni ostatní.
S pohledem upřeným vpřed
Milan Řeřicha
E-mail: milan.rericha (zavináč) gmail.com
Telefon: +420 775 220 191
tento příspěvek bude trochu jiný, než ty ostatní. Nejedná se o informaci nebo zprávu, ale jen a pouze o moji úvahu. Jako takovou ji, prosím, berte :)
Když se jako marketér programu Lyconet pohybuji mezi svými kolegy, slýchávám dvě různá sdělení. Jedno zní: "Vstoupili jsme do fáze masivního růstu a finalizace trhu. Věrnostní program Cashback World nyní přijímají a používají i největší sportovní kluby a organizace, počet uživatelů rychle roste, stejně jako počet obchodních partnerů." A je to pravda.
Druhé sdělení je zdánlivě protikladné: "Naší vizí je 1 miliarda členů věrnostního programu a 1 milion obchodních partnerů a máme všechny předpoklady a nástroje, jak tohoto počtu dosáhnout. V současnosti se opíráme o 11 milionů zákazníků s věrnostní kartou, to znamená, že jsme na samém začátku a proto je nyní nejlepší příležitost připojit se k nám, pomoci vybudovat největší nákupní společenství světa a zajistit si v něm svůj trvalý podíl." A je to pravda.
Vzpomněl jsem si na tento vnitřní "rozpor" při sledování TED talku Simona Sineka "How great leaders inspire action", kde se objevila i křivka grafu difuze inovací. Jedná se o teorii, která vysvětluje jak, kdy, proč a jakou rychlostí se rozšiřují nové myšlenky a technologie. Tuto teorii zpopularizoval Everett Rogers ve své knize Diffusion of Innovations vydanou v roce 1962. Jak to tak bývá, tato teorie má své klady i nepřesnosti, to ale nechám na vašem studiu a posouzení. Zaujala mne zejména pro dokreslení současného stavu programu Cashback World.
Podle Rogerse existují 4 prvky, které ovlivňují rozšíření myšlenky: inovace, způsoby komunikace, čas a sociální systém. Inovace musí být osvojena velkým množstvím lidí, aby mohla obstát. Rogers rozděluje lidi ve vztahu k inovacím na inovátory, časné osvojitele, časnou většinu, pozdní většinu a opozdilce [zdroj: Wikipedie]. Než dojde k přijetí nějaké inovace a jejímu masivnímu rozšíření, je třeba nejprve její přijetí skupinou vizionářů, kterých bývá v populaci okolo 2,5% a skupinou časných osvojitelů, kterých bývá kolem 13,5 - 15%. Jako příklad uvádí Simon Sinek ty, kteří si koupili plochou televizi v době, kdy stála násobně více než běžná TV, i když měla horší parametry.
Simon Sinek tedy říká, že pokud chceme uspět na masovém trhu nebo usilujeme o masové přijetí naší myšlenky, nedokážeme to, dokud nedosáhneme bodu zlomu, který se nachází mezi 15% - 18% penetrací trhu. Až potom se systém převáží a dochází k akceptaci většinou. Všimněte si přitom, že poté se již věci dějí rychle a inovace se stává standardem.
Jak jsme na tom dnes s věrnostním programem Cashback World? Překonali jsme již tento "bod zlomu"?
Při pohledu na počet členů v České republice (nyní něco přes 300 tis. zákazníků s věrnostní kartou) vidíme, že jsme těsně překonali hranici vizionářů a vstoupili do fáze akceptace časnými osvojiteli. Počet obyvatel do 19 let je okolo 2 milionů, počet potenciálních uživatelů programu (dospělých, maximální možné číslo) je tedy okolo 8,5 milionu. Protože podle průzkumů a statistik má nějakou věrnostní kartu 92% nakupujících, můžeme směle usoudit, že maximální potenciál pro zvýhodněné nakupování s programem Cashback World je někde okolo 8 milionů členů [cílem není přesný propočet, ale jen hrubý odhad pro vytvoření si představy, kde se nalézáme].
Z těchto 8 milionů potenciálních členů je tedy nějakých 200 tisíc vizionářů / inovátorů a 1 až 1,3 milionu časných osvojitelů. Pokud je získáme, dosáhneme bodu zlomu a staneme se masově přijímanou inovací.
Podíváme-li se na nejvýkonnější Itálii, kde počet držitelů karty přesáhl 1 milion a jejíž počet obyvatel činí 60 milionů, podobným odhadem se dobereme v podstatě stejných čísel.
Kde tedy v tuto chvíli stojíme?
Ať tak či tak, máme nyní v rukou úžasný nástroj, který si rychle razí cestu do světa masové akceptace.Fázi jen pro vizionáře máme úspěšně za sebou - byla to doba, kdy nakupující posílali kopie účtenek do kanceláře, kde jim byly nákupy načítány ručně. Doba, kdy jsme měli k dispozici pár stovek obchodních partnerů, ze kterých bylo těžké vybírat. Program pro obchodníky byl složitý a drahý. Zaregistrovat zákazníka do programu stálo peníze a mohl získat nejprve jen 1, později až 2% cashback. Neměli jsme možnost nakupovat online ani skrze eVouchery. Byla to doba jen pro opravdové vizionáře a jak to bývá, někteří vydrželi, jiní se časem vzdali.
![]() |
Vizionáři - Dubai 1990: pár domů, silnice, poušť. Tak nějak vypadaly i naše začátky. |
Nyní jsme jednoznačně v době časných osvojitelů. Využívat výhod programu je snadné, ať už online nebo v kamenných prodejnách. Počet zákazníků i partnerských společností se výrazně zvýšil a každý již ve svém okolí může své nákupy realizovat s výhodami. Máme skvělé webové stránky, mobilní aplikaci s virtuální věrnostní kartou, eVouchery, dostáváme mnohem větší výhody. Nemáme ještě obchodní partnery ve všech odvětvích, zvláště z řad velkých řetězců. Je často složité vytahovat při nákupu věrnostní kartu a nechat si výhody zaznamenat. Není to každodenní a často tedy ne zcela rychlé. Obchoníci se neptají svých zákazníků, zda věrnostní kartu mají a většinou ještě zcela nepoznali potenciál, který jim poskytuje. Je to ideální doba pro rozvoj vlastního podnikání v rámci programu, která okamžikem vstupu do éry masivní akceptace skončí. Nyní je doba, kdy se obrazně i doslova rozdávají karty a dělí trh. Doba, kdy je možné si poctivým, trpělivým a hlavně vytrvalým rozšiřováním nákupní sítě zajistit trvalý podíl na nákupních obratech v podstatě celého světa. Nyní ještě pracujeme pro budoucnost a nemůžeme tedy současné výsledky hodnotit z hlediska konečného žádoucího stavu.
![]() |
Časní osvojitelé - Dubai 2005: něco se již rýsuje, ale chtěli byste tam bydlet? Investovat čas nebo peníze? |
Jakmile pak překleneme bod zlomu a vstoupíme do fáze masové akceptace, nebudeme moci již používat nástroje a myšlení z fáze časných osvojitelů. Bude hotovo. Někteří se domnívají, že tam již jsme, nebo že jsme těsně před ní. Pohled na graf a čísla ale naznačuje něco jiného.
Svět, kam míříme, je jiný než svět, který nyní známe. Nejspíš si ho ještě ani neumíme naplno představit. Nyní jsme jako stavitelé, kteří v prachu pouště staví infrastrukturu. Je sice již funkční, ale ještě to zdaleka není ono. Jsme také trochu jako zahradníci, kteří připravují svá pole a své sady a to se bez práce neobejde. Přijde čas, kdy to, co nyní zasíváme, vyroste a přinese úrodu. Pokud současné výsledky považujete za konečné, buďte si jisti, že jsou to jenom klíčky nesměle vykukující ze země.
![]() |
Masové přijetí - Dubai 2017: krásné město mnoha světel a plné života |
Osobně se těším na to, co je ještě před námi a spolu s dalšími pracuji na tom, abychom změnili budoucnost svoji i našich obchodních partnerů. Těším se na to, až přijdu do obchodu, kde mne budou znát a jednoduše poznají, co doopravdy chci. Kde obchodník nebude muset platit za náhodnou reklamu a čekat, zda si jí někdo všimne nebo přejde bez povšimnutí. Kde za stejné peníze získáme více užitku, protože budou naprosto přesně a účelně vynaloženy. Kde se nebude obchodník muset bát o svoji živnost, protože bude skrze své zákazníky provázán s ostatními a díky tomu překoná bezpečně i slabá období a těžké situace.
S pohledem upřeným vpřed
Milan Řeřicha
E-mail: milan.rericha (zavináč) gmail.com
Telefon: +420 775 220 191
Komentáře
Okomentovat